NMK 3: Oživljavanje književne kulture među mladima

NMK-3-vizual-1000x1000

Autorica NMKolumne:
Katja Petrović
magistra edukacije hrvatskoga jezika i književnosti, poslijediplomska specijalistica dramske pedagogije

“Onome tko čita knjige kao što sluša prijatelja, knjige će mu se otvoriti i postat će njegove. Što pročita ostat će njegovo, razveseljavat će ga i tješiti, kao što to samo prijatelji znaju.” Hermann Hesse

Tijekom dugogodišnjeg rada kao profesorica Hrvatskog jezika, susretala sam se s brojnim izazovima uzrokovanim nedostatkom motivacije učenika za čitanje književnih djela. Promatrajući njihovu sve veću distancu od književnosti te sklonost prema instantnim oblicima komunikacije i brzom izmjenom digitalnih sadržaja, postalo je očito kako nedostatak čitanja negativno utječe ne samo na njihovu koncentraciju i razvoj mašte nego i na njihovo verbalno izražavanje, kako u usmenom, tako i u pisanom obliku. Često su učenici imali problema s nedostatkom riječi, nedovoljno razvijenim komunikacijskim vještinama te teškoćama u iznošenju vlastitih misli i ideja, čak i kad bi imali dovoljno vremena za pisanje.

Primijetila sam da nedostatak navike čitanja utječe i na njihovu sposobnost artikulacije i oblikovanja rečenica. Učenici su se susretali s poteškoćama u preciznom formuliranju svojih misli, često se zapetljavajući u riječima, nedovršavajući rečenice ili koristeći stereotipne fraze i uzrečice. Njihova sposobnost konstruktivnog argumentiranja bila je ograničena, a nedostatak bogatstva jezičnog izraza često ih je sprječavao da adekvatno prenesu svoje ideje drugima.

Suočena s tim izazovima, postalo mi je jasno da je neophodno pronaći inovativne strategije kako bismo revitalizirali interes učenika za književnost te potaknuli dublje uživanje u čitanju, jer sam znala da ovo nije samo moj problem i da se s njime susreću i drugi učitelji. Uz to, prepoznala sam važnost razvijanja vještina usmene komunikacije kao ključnog elementa u njihovom obrazovanju. Ovi aspekti nisu samo od vitalnog značaja za postizanje uspjeha u školi, već su i važni za njihovu budućnost izvan akademske sfere.

Prepoznala sam da tradicionalni pristupi više nisu dovoljni kako bi se učenike potaknulo na čitanje i razvijanje jezičnih vještina. Stoga sam bila odlučna u istraživanju novih metoda i tehnika koje bi mogle zainteresirati učenike i potaknuti ih na aktivno sudjelovanje u književnim raspravama te analizi teksta.

Korištenje digitalnih alata, poput online platformi za književnu analizu ili interaktivnih aplikacija za čitanje, može učiniti književnost privlačnijom i pristupačnijom za učenike koji su naviknuli na digitalno okruženje. Isto tako, zašto se ne bismo služili platformama i izražajnim oblicima koji su učenicima današnjega vremena tako bliski pa neka snimaju filmove ili prave memove na temu pročitana djela ako ih to veseli i motivira.

No, uz sve te zaključke i otkrića, edukacije, a i savjete starijih i iskusnijih kolega, koji nisu uvijek završavali u pozitivnom tonu, implementacija je bila vrlo zahtjevna. Tehnika me je često „izdavala”, učenici nedovoljno naviknuti na samostalan rad i rad u skupinama trebali su jako puno pomoći i mentoriranja, a u godišnjem planu i programu nema puno mjesto za manevriranje.

Ta iskustva su me osobno potaknula da dublje razmislim o tome kako pomoći kolegama u prevladavanju tih izazova. Shvatila sam da je potrebno pružiti im alate i resurse koji će im olakšati proces motiviranja učenika za čitanje te osigurati podršku i mentorstvo kako bi se prevladali izazovi s kojima se susreću te dati učenicima što zanimljivije i razumljivije materijale kako bi mogli samostalno ili u skupinama raditi.

NMK3 donosi pažljivo odabrane knjige prilagođene različitim uzrastima i interesima, ali isto tako nudi i raznolike aktivnosti koje potiču učenike na dublje razumijevanje pročitanog i usmeno izražavanje svojih dojmova. Umjesto pasivnog konzumiranja teksta, NMK3 potiče interaktivno sudjelovanje u procesu čitanja.

Putem različitih aktivnosti poput interaktivnih rasprava, interpretacije i dramskoga utjelovljenja likova i situacija te prezentacije pročitanog pred razredom i/ili objektivom, učenici su potaknuti na razvoj svojih usmenih vještina. Ovo ne samo da razvija njihove komunikacijske sposobnosti, već im omogućuje i da prodube razumijevanje pročitanog teksta, potičući ih na analizu, sintezu i kritičko razmišljanje.

Upravo ovim procesom učenici postaju svjesni važnosti čitanja kao alata za osobni razvoj i shvaćaju kako usmeno izražavanje ima ključnu ulogu u njihovom budućem životu. Likovno izražavanje u svakome razredu, kao i književno, uz dramsko daje im mogućnost umjetničkoga izražavanja kao reakcije na pročitano umjetničko djelo, što je vrlo rijetko u današnjemu obrazovanju, a produbljuje im maštu i potiče različite procese kreativnoga zaključivanja.

Specijalni efekti - snimanje
Zaroni u svijet pripovijedanja

NMK također pruža podršku učiteljima putem raznih oblika stručne podrške poput radionica i okruglih stolova, kako bi se osiguralo da se program uspješno provodi u razredima. No, tu smo podršku ove godine nadopunili i forumom za učitelje, mjesto gdje se svi mogu međusobno povezati, dijeliti svoja iskustva, postavljati pitanja te razmjenjivati ideje i resurse, kao, naravno, i učeničke radove. Na taj način, NMK nije samo alat za poticanje čitanja kod učenika, već i živa platforma za razmjenu iskustava i podršku među učiteljima u njihovoj zajedničkoj misiji promicanja ljubavi prema književnosti.

Stoga pozivamo sve učitelje da se aktivno uključe u našu zajednicu, dijeleći radove, ideje, izazove i uspjehe, kako bismo zajedno stvorili poticajno okruženje za razvoj književne kulture među učenicima.