Okrugli stol Naše male knjižnice

Okrugli stol Naše male knjižnice održan je u ponedjeljak, 27.05.2024.

Kao završnu aktivnost ovogodišnjeg projektnog ciklusa, Okrugli stol NMK predvodile su koordinatorice svojim stručnim izlaganjima i prikazima projektnog rada u svojim ustanovama.

Okrugli stol Naše male knjižnice i Ibis grafike tradicionalno je godišnje okupljanje odgojitelja, učitelja, knjižničara, stručnih suradnika i svih zainteresiranih. U potpunosti otvoren za javnost i sve zaineresirane, Okrugli stol iz godine u godinu postaje sve veći zbog velikog interesa sudionika, ali i zbog bogatih i stručnih izlaganja naših dragih koordinatorica i koordinatora.

Okupljanje smo započeli informativnim izlaganjem o samom projektu, svrsi i načinima provođenja. Kratko nam se obratila Saša Krnic, direktorica Ibis grafike, koja je svim sudionicima ovogodišnjeg projektnog ciklusa zahvalila na sudjelovanju i velikom trudu uloženom u čitanje i popratne aktivnosti. Stručna suradnica i voditeljica projekta Danijela Varga predstavila je naslove koje ćemo čitati u nadolazećem ciklusu te pozvala sve okupljene da se pridruže NMK zajednici i u sljedećoj pedagoškoj godini.

Stručna izlaganja i prikazi rada na projektu

Iako se na redovitim online radionicama tijekom školske godine redovito mogu čuti vrlo kvalitetna i zanimljiva izlaganja naših koordinatora i koordinatorica, izlaganja na Okruglom stolu predstavljaju presjek rada na cijelom projektu ili pak zbir metodički razrađenih i vrlo kvalitetnih aktivnosti. Naglasci tih izlaganja temelje se na načinima stjecanja novih kompetencija i unapređivanja postojećih, promicanje metodičkog i pedagoškog promišljanja kod koordinatora te poticanje na istraživanje i suradničko učenje kod djece. Na ovom smo Okruglom stolu čuli zaista vrlo konkretna i iskustvom bogata izlaganja.

Dječji vrtić - vrtić Panda: Zvuk

Ravnateljica Mirjana Rajković i odgojiteljica Heda Missoni Brozd održale su izlaganje na temu slikovnice “Zvuk” koja se izvrsno nadovezala na kreativni rad nakon čitanja slikovnice “Zvonko”. Provedbu projekta u svojoj su ustanovi temeljile na principima otvorenosti za promjene i nove spoznaje, razvoju i jačanju dječjih kompetencija i vještina sukladno njihovoj dobi te razvoju svijesti o vlastitom ponašanju prema sebi i drugima. Slikovnice su poslužile kao medij za prenošenje poruka, poticaj za izražavnje i pokretač promjena u užoj zajednici.

Uz slikovnicu “Zvuk” provedene su brojne kreativne aktivnosti. Odgojiteljice navode kako je za djecu tema zvuka bila svojevrsna nadogradnja aktivnostima koje su provodili tijekom rada na slikovnici “Zvonko”, kao i da je sama slikovnica dodatno potaknula razvoj spoznaja o fenomenu zvuka, nastanku zvukovnih podražaja te osjetilnom doživljaju zvukova koji nas okružuju.

Također, odgojiteljice su se osvrnule i na ulogu mozga u obradi zvučnih podražaja – oko nas postoje zvukovi koje “ne čujemo” – naš nas mozak štiti nas od previše podražaja selekcijom zvukova koje obrađuje. Nadalje, navode i kako je slikovnica pisana i ilustrirana tako da omogućava kreativno promišljanje i razne kreativne izričaje, što potkrepljuju prikazom raznih aktivnosti i igara koje su provodile u svojoj skupini.

Zaključak njihovog izlaganja temelji se na dobrobitima čitanja u vrtiću te emocionalnoj satisfakciji i sazrijevanju potaknutom redovitim čitalačkim aktivnostima. Za sam kraj pripremile su nam videozapise aktivnosti nastalih nakon čitanja slikovnice “Zvuk”, a koje ćete moći pregledati u snimci Okruglog stola.

Dječji vrtić "Škrinjica", Vidovec

Odgojiteljica Viktorija Artić iz Dječjeg vrtića “Škrinjica” u Vidovcu već je drugu godinu zaredom koordinatorica projekta Naša mala knjižnica, kojeg u svom vrtiću provodi u suradnji s kolegicom Anom Brodar. Osim na Okruglom stolu, kolegica Viktorija redovito izlaže i na redovnim online radionicama NMK te aktivno sudjeluje sa svojom odgojnom skupinom u svim projektnim aktivnostima. Njena su izlaganja vezana uz uklapanje projekta u svakodnevni odgojno-obrazovni rad. Projektne aktivnosti često bazira na kontekstualnom proširivanju aktivnosti iz Kreativnih knjižica, što uvelike pomaže svima koji slušaju njena izlaganja.

Osnovna škola Augusta Cesarca, Krapina

Gordana Gregurović Petrović, stručna suradnica – knjižničarka iz Osnovne škole Augusta Cesarca u Krapini u projektu sudjeluje s djecom mlađeg školskog uzrasta u dijelu NMK 2. Na samom početku, koordinatorica Gordana osvrnula se na važnost školskih knjižnica u odgojno-obrazovnim ustanovama te zadaće i uloge školskih knjižničara u poticanju jezično-čitalačke pismenosti. Također, navela je i važnosti projektnog rada kao dijela školskog kurikuluma te ukratko objasnila načine provedbe projekta u svojoj knjižnici. Osim čitalačkih aktivnosti, u svojim aktivnostima aktivno zastupa promicanje tolerancije i razumijevanja prema različitostima i specifičnostima svakog učenika, razvijanje prijateljskih i uvažavajućih odnosa u skupini ili razredu te kreativno izražavanje.

U krapinskoj se školskoj knjižnici čitanje knjiga provodi čitanjem naglas po poglavljima, a svako dijete izabire koje će poglavlje pročitati. Zatim slijedi diskusija voženim i otvorenim pitanjima kako bi se djeca potaknula na promišljanje o pročitanim sadržajima. Knjižničarka naglašava važnost iznošenja mišljenja svakog djeteta koje sudjeluje u čitanju kako bi se pozitivno djelovalo na samopouzdanje i aktivno sudjelovanje svakog učenika. Naravno, suradnja, pozitivna komunikacija i međusobno pomaganje u toj su školskoj knjižnici sasvim normalna pojava.

Naravno, u dogovoru s učenicima, svaka knjiga ima svoje vrijeme za čitanje. Tako je knjiga “Kamil koji gleda rukama” čitana na samom početku projekta, krajem listopada i početkom studenog, a pritom su prikladno obilježeni i Svjetski dan bijelog štapa te Dan Brailleovog pisma. Knjiga “HB Olovka” došla je na red u veljači – upravo u valentinovsko vrijeme. Uz knjigu “Slamka, Šlapica i Ćelavi Pero” u travnju su obilježili Dan dječje knjige, a izradili su pritom i brojne kreativne radove koje možete pogledati u Galeriji NMK.

Osnovna škola Ivana Meštrovića, Zagreb

Perica Vulić Vočanec učiteljica je i NMK koordinatorica iz OŠ Ivana Meštrovića u Zagrebu. Na Okruglom stolu izlagala je provođenje projektnog rada u razrednoj nastavi. Upoznala nas je s načinima uklapanja projekta u svakodnevni rad u razrednoj nastavi te objasnila kako ostvaruje korelaciju projektnih sadržaja s različitim nastavnim predmetima. U svom razredu osnovala je Knjižni klub, a zajedno s djecom provodila je brojne čitateljske i društvene aktivnosti u razredu, ali i u široj zajednici.

Knjižni klub aktivno provodi sve NMK aktivnosti, no uz to su osmislili i svoje: “Dekica za snove”, posjet Nacionalnoj sveučilišnoj knjižnici, Gradskoj i školskoj knjižnici, književni susreti s Jadrankom Čunčić-Bandov i Nevenkom Videk samo su neke od tih aktivnosti. Zbog njihovog zalaganja i truda učiteljice Perice, u veljači su u sklopu NMK ugostili Stefana Boonena i Melvina, autora i ilustratora knjige “Ono s Leom” i “Kamp Bravo”, s kojima su razgovarali uz pomoć prevoditeljice Svetlane Grubić Samaržije.

Koordinatorica Perica pozvala je sve okupljene na provođenje čitalačkih aktivnosti, naglasivši pritom brojne dobrobiti aktivnog čitanja: razvoj koncentracije, poticanje dobre radne atmosfere, podizanje razine empatije i razumijevanja te lakše pamćenje i bolju koncentraciju. Kako bi njihov projektni rad i boravak u razredu bili čim ugodniji i zanimljiviji, uredili su kutak za čitanje u kojem, osim knjiga, čuvaju i knjižne junake iz prošlogodišnjeg i ovogodišnjeg projektnog ciklusa.

NMK čeka nove NMK-ovce!

Na kraju, moramo spomenuti ovogodišnje aktivnosti čitateljskog kutića i čitateljskog vlakića. Čitateljski kutići prepuni su knjiga i udobnih jastuka da ugodnije čitanje. Čitateljski vlakići svake su godine sve duži – drago nam je što naši mladi NMK-ovci puno čitaju jer imamo mnogo vlakića čiji je broj vagona – troznamenkast! To svakako govori u prilog čitanju kao hobiju i aktivnosti koja se može provoditi gotovo svugdje, u skoro svako vrijeme!

Naravno, uz sudjelovanje u nagradnim natječajima koje je ove godine zaista zadivljujuće zbog velikog broja kreativnih radova, nastavit ćemo pratiti aktivno sudjelovanje djece i koordinatora kako bismo vas i dalje mogli razveseljavati i nagrađivati vas izletima, gostovanjima autora ili pak knjižnim nagradama! Znamo da vas to jako veseli i motivira za daljnji rad, a kod nas organizatora istovremeno izaziva osjećaj divljenja i velike zahvalnosti za sav trud koji zajednički ulažemo u ovaj projekt.  Svim koordinatorima, izlagačima i djeci-sudionicima šaljemo veliko HVALA za još jednu uspješnu NMK godinu!

Preostaje nam još jednom vas pozvati da nam se pridružite u novom ciklusu 2024./2025. Mi smo spremni, knjige su na putu, Kreativne knjižice su u izradi, a naše suradnice već se pripremaju za nadolazeća izlaganja. Dođite nam. Postanite dio naše NMK zajednice i čitajte s nama, zabavite se, razgovarajte, smišljajte, planirajte i učite! Mi vas, kao i uvijek, s osmjehom čekamo!

Vaši NMK-ovci: Saša, Danijela, Katja, Anita i Ana