Dječja književnost u očima odraslih (2)

Autorica NMKolumne:

Danijela Varga, mag.praesc.educ.
stručna suradnica, odgojiteljica

“Više je blaga u knjigama nego na cijelom otoku s blagom.” 
Walt Disney

Dječja je književnost prva stepenica pri upoznavanju umjetnosti pisane riječi. Od naizgled jednostavnih rimovanih tekstova s popratnim ilustracijama do popularnih i kritički hvaljenih romana za mlade, dječja je književnost u svim svojim oblicima i formama korak u svijet novih spoznaja. Poezija, proza, romani, drame ili stripovi – bez obzira na žanrovsko određenje, uloga je pisane riječi prenijeti misli i osjećaje na čitatelja, zainteresirati ga svojim sadržajem, likovima i radnjom. Naravno, dob čitatelja pritom uopće nije važna – uživanje u multimodalnosti jedinstvenog i nedjeljivog sadržaja dostupno je odraslima jednako kao što je dostupno i djeci.

I dok djeca najčešće čitaju ono što im odaberu i omoguće odrasli, kod odraslih čitatelja izbor literature podliježe brojnim socijalnim, osobnim, ali i profesionalnim razlozima. Elementarna razlika između mlađih i starijih čitatelja je u razini samostalnosti i samosvijesti prilikom odabira čitalačkog sadržaja. Odrasli će čitatelji na temelju osobnih znanja i iskustava češće birati estetski i tematski privlačne knjige, knjige već čitanih i njima „dokazanih“ autora čiji im je stil blizak i tečan za čitanje. Također, za sebe će birati literaturu pisanu njima bliskim jezikom, u kojoj su likovi okarakterizirani i psihološki obrađeni na njima prihvatljiv način. Upravo ćemo zato ponekad čuti kako je netko ljubitelj orvelijanskog pisanja, dok je pak drugima dikinsonovski stil bolji, brži i draži. Naravno, čim se dulje družimo s tekstualnim sadržajima, tim će naš ukus biti istančaniji, oštriji i zahtjevniji. No, kako bismo mogli proširiti granice vlastitog čitateljskog opusa, potrebno je čitati, čitati, i još malo čitati. Stvaranje čitateljskog ukusa izravna je posljedica druženja s knjigom te naglašava evolucijski karakter čitateljskog iskustva.

"Priča u kojoj samo djeca mogu uživati nije dobra priča." (C.S. Lewis)

Dječja književnost nipošto nije iznimka. Ona vjerno donosi duboke slojeve simbolike, skrivenih značenja i životnog iskustva koje autori i ilustratori nesebično dijele s cijelim svijetom. Skrivaju se tu i brojne mogućnosti za upoznavanje kulturoloških raznolikosti koje obogaćuju čitatelja novim znanjima, mudrostima i perspektivama. Promicanjem kulturalne svijesti, tabu tema, problemskih situacija i progovaranjem o problemima osjetljivih socijalnih skupina otvaraju se brojna pitanja i teme za raspravu, stvarajući pritom priliku za suradnju, suosjećanje i društveno djelovanje. Iz tog je razloga kritička analiza djela dječje književnosti ne samo dobrodošla, već i uvelike potrebna: brojne moralne i etičke lekcije zastupaju raznovrsnost u pristupima literarnom sadržaju, što uvelike obogaćuje čitatelja i potiče ga na promišljanje o moralnosti, odgovornosti i poštovanju.

No, kako bi se sve nabrojano ostvarilo u jedinstvenom sadržaju pisane i ilustrirane riječi, važno je istaknuti i nekoliko elemenata koji doprinose ukupnom čitateljskom doživljaju. Vizualni identitet dječje knjige ne odnosi se samo na jasnoću i privlačnost ilustracije koja se pojavljuje uz tekst. Upravo je to jedna od zabluda odraslih koja često proizlazi iz nedovoljnog promišljanja o povezanosti ilustracija i teksta te percepcije djece o slikovnim elementima u ponđenom sadržaju. Uočava se da odrasli često smatraju kako su ilustracije samo dekoracija, dok one zapravo mogu produbiti razumijevanje teksta, poticati maštu i pridonositi emocionalnoj povezanosti s pričom. Ilustracije stoga nisu samo estetski elementi – one su dio pripovjedačkog alata i aktivno pridonose dubljoj povezanosti knjige i čitatelja. Sve nas to usmjerava na već definirani problem koji odrasli imaju s dječjom književnošću: banalnost u percipiranju dječje književnosti koja proizlazi iz nedostatnog prepoznavanja utjecaja dizajna na doživljaj djeteta.

„The more you read, the more things you will know. The more you learn, the more places you'll go.“ (Dr. Seuss)

Djeca spontano izražavaju svoje razumijevanje kroz aktivno sudjelovanje u priči, postavljajući pitanja, komentirajući i stvarajući vlastite narative. I dok odrasli često ne prepoznaju važnost interaktivnosti i dijaloga za vrijeme i nakon čitanja, djeca intuitivno rješavaju taj problem aktivno sudjelujući u čitanju okretanjem stranica, pokazivanjem prstom, imenovanjem objekata, nadopunjavanjem, izmišljanjem novih likova i događaja, a često i vlastitim kreativnim izražavanjem raznim drugim medijima. Naravno, velik poticaj tome je i način izvedbe vizualnih elemenata koji zaokupljaju pažnju čitatelja.

Korištenje različitih likovnih tehnika, poput promjene boja, svjetlosnih efekata ili perspektive može stvoriti atmosferu koja nadopunjuje tekstualni sadržaj. Na primjer, topli tonovi i mekši rubovi likova mogu stvoriti osjećaj topline i bliskosti, dok hladnije nijanse i oštri kontrasti mogu sugerirati napetost ili dramatičnost. Raspored objekata na stranici i odnosi između glavnih i popratnih objekata igraju ključnu ulogu u stvaranju vizualnog narativa. Strip-knjige i ilustrirane knjige nipošto nisu izuzetak – upravo one obiluju detaljima, tekstualnim sadržajem koji je utkan u ilustracije, ilustrativnim stilom koji preuzima ulogu pripovijedača.

Isto vrijedi i za teksualne knjige koje ne sadrže ilustracije ili slikovne prikaze u tekstu – ilustrativni sadržaj predstavlja se na koricama knjige. U tom slučaju svakako vrijedi izraz „ne sudi knjigu prema koricama“ jer je zbog nedostatka slikovnog sadržaja vanjski ilustrativni prikaz osuđen na manje prostora, manje vremena i manje sadržaja. Ilustracije stoga nipošto nisu samo estetski dodatak, već ključni element koji u zajedništvu s ostalim sadržajem obogaćuje i oblikuje čitateljsko iskustvo. Cjelokupni vizualni dojam knjige, od korica do unutrašnjosti, pripomaže poticanju čitatelja da pristupi knjizi, a zatim je i pročita.

Snaga čitanja i učenja kroz dječju književnost pruža čitateljima, bez obzira na dob, iskustvo i predrasude, priliku da istraže raznolike žanrove, prošire vlastite vidike i pomognu sami sebi u razumijevanju vlastitog čitateljskog iskustva. Dječja literatura nije ograničena samo na dječji uzrast – ona je dostupna svima i svuda, otvarajući vrata različitim perspektivama, mašti i kreativnom izražavanju. Izvrstan je poticaj za uranjanje u bespuća nas samih, putovanje u najudaljenije krajeve naših misli te prilika za pomirivanje vlastitih unutrašnjih sukoba i previranja.

Ako želite pročitati nešto novo i drugačije od onog na što ste navikli, posegnite za djelom dječje književnosti. Podsjetite sami sebe osjećaju neopterećenosti, jednostavnosti i otvorenosti za najneobičnija maštanja. Pronađite inspiraciju i bezgraničnu čaroliju među stranicama koje ne poznaju dobne ni bilo koje druge granice. Uživajte u jednostavnim, a istovremeno dubokim pričama koje potiču smijeh i suze, te razbuđuju dijete u nama.

Danijela Varga stručna je suradnica Ibis grafike i voditeljica projekta Naša mala knjižnica i jedna od autora NMKolumni.

Podsjetite se prethodne kolumne: više…

Preporučujemo čitanje:

Books matter (Literary Hub)