- O NAMA
- O PROJEKTU
- OLL/en
- Aktivnosti
- Galerija 2024./2025.
- NMKolumna
- NMKalendar
- FORUM
- PRIJAVITE SE!
- O NAMA
- O PROJEKTU
- OLL/en
- Aktivnosti
- Galerija 2024./2025.
- NMKolumna
- NMKalendar
- FORUM
- PRIJAVITE SE!
Registrirajte se svojim imenom i prezimenom i postanite dio interaktivne NMK zajednice! Komentirajte, razmjenjujte mišljenja i profesionalno se povežite s kolegama i kolegicama u projektu. Učinimo ovaj forum mjestom za učenje i stjecanje novih profesionalnih iskustva!
Prije početka korištenja Foruma, molimo vas da pročitate Pravila ponašanja i Upute za korištenje.
Molimo vas da komunikaciju održavate primjerenom, pristojnom i poticajnom. Svoje objave objavljujte u odgovarajuće teme. NMK zadržava pravo moderiranja i kontrole sadržaja – svi neprimjereni sadržaji i komentari, vrijeđanja i drugi oblici neprimjerene komunikcije bit će izbrisani, a autori takvih sadržaja bit će blokirani. Nepoštivanje GDPR odredbi kao i nepridržavanje zakona RH bit će prikladno sankcionirani.
OŠ Siniše Glavaševića Vukovar
Prva aktivnost u međunarodnom projektu "Naša mala knjižnica" uspješno je odrađena s našim prvašićima iz 1.a i 1.c razreda! Zajedno s učiteljicama Jasnom Panza i danijelom Drača Jonjić u suradnji s knjižničarkom Biljanom Krnjajić, mali čitatelji su uživali u zanimljivoj priči "Na čičak" autorice Evi Gerokosta. 👞
Koristeći čarobnu metodu pripovijedanja kamishibai, ispričali smo bajku "Postolar i patuljci", koja je učenike oduševila! 🎭🎨 Nakon priče, prvašići su se okušali u praktičnom zadatku i učili vezati vezice. Kroz igru i rad, svladali su ovu korisnu vještinu! 👏
Pratite nas za još inspirativnih trenutaka i kreativnih aktivnosti!
@biljanakrnjajic Hvala Vam na izlaganju održanom na radionici. Aktivnosti su vam stvarno predivne.
DV Tratinčica Varaždinske Toplice
I ove pedagoške godine odlučili smo se za sudjelovanje u projektu Naša mala knjižnica. Projekt provodimo u predškolskoj odgojnoj skupini „Leptirići“. Prva slikovnica koju smo odabrali je slikovnica „Na čičak“ autorice Evi Gerokosta. Jedan od ciljeva postavljenih na početku pedagoške godine bio je svladati tehniku vezanja vezica u godini prije polaska u školu, pa je to jedan od razloga odabira spomenute slikovnice kao prve na početku projekta. Osim što smo vježbali način vezanja vezica, razgovarali smo o vrstama obuće te je tako nastao grupni likovni rad na temu „Obuća“. Sadržaj slikovnice potaknuo nas je na razgovor o emocijama, nakon čega smo proveli niz zanimljiv aktivnosti od izrade emocija od neoblikovanog materijala, povezivanja boje i emocije do izrade plakata od dječjih likovnih radova o vrstama emocija i njihovim razmišljanjima kako se osloboditi negativne emocije- strah. Dječju ilustraciju slikovnice sa kratkim tekstom izložili smo na panou ispred SDB. Od vezica koje su svakodnevno prisutne u SDB za uvježbavanje tehnike vezanja, tijekom slobodne igre djece nastao je paravan (zastor) za održavanje kazališnih predstava.
Odgajateljice
Mirjana Balažinec
Ljiljana Zorman
OŠ Antuna Mihanovića Petrovsko i PO Slatina
U knjizi Na čičak pozabavili smo se problemom vezanja vezica na cipelama, istraživali različite vrste cipela i vezica, ali i ono najvažnije - naučili imenovati svoje osjećaje. Kroz razgovor s knjižničarkom učenici su shvatili da je u životu važno uvijek gledati gore, visoko dignuti glavu i naučiti razvezati neugodne ''čvorove'' u želucu i srcu. Nakon čitanja učenici su rješavali kreativnu knjižicu, igrali igru sa srcima i izradili papirnato stopalo na kojem su vježbali vezati vezice.
OŠ Side Košutić Radoboj, PO Jazvine i PO Gornja Šemnica
Druga knjiga koju smo odabrali je Na čičak. Kroz knjigu su učenici spoznali kakve sve probleme mogu imati djeca dok odrastaju. Iznosili su svoja iskustva o onome što im je bilo teško naučiti i što će još morati naučiti dok budu rasli. Razgovarali su o zanimanju postolara i izradili plakat. Osvijestili su svoje osjećaje i čak naučili imenovati neke za koje nisu ni znali da ih osjećaju. Također su uz pomoć knjižničarke isprobali neke od tehnika odvezivanja ''čvorova'' u srcu i trbuhu.
Slikovnica "Na čičak" dugo se istraživala u skupini Suncokreti DV Ploče /PO Staševica. Djeca su iskazala interes prema emocijama iz priče pa su se kod nas poticaji razvili najviše u tom smjeru. Stvorili smo i novi kutić emocija sa ogledalom i "crtali" emocije u pijesku, imitirali različite osjećaje i igrali napravljenu slovnu igru na čičak. Istražili smo i postolarski obrt o kojem su djeca vrlo malo znala pa je i to vrijedilo istražiti. I dalje učimo vezati vezice, a naše igre sa konopcima i vunom koju su vezali, nastavila se na heklanje i pletenje.
Slikovnica „Na čičak“ potaknula nas je na razgovor o emocijama, nakon čega smo proveli niz aktivnosti s ciljem poticanja razvoja emocionalne inteligencije. Povezivali smo emocije s konkretnim situacijama i crtali situacije u kojima smo se osjećali tužno, ljutito, uplašeno, sretno. Razgovaramo da su sve emocije jednako važne. Pokušavamo se sjetiti koje su nam izazvale „čvorove“u srcu i želucu. Djeca većinu emocija znaju prepoznati i imenovati no neke još otkrivaju, uče ih nazivati i pokazivati kao što su tjeskoba, zabrinutost, nemir na što nas je odlično potaknula slikovnica.
Slikovnica nam je također bila odličan poticaj za razgovor o osjećaju ponosa kada učinimo ili naučimo nešto što nam je jako važno čime razvijamo osjećaj samopouzdanja. Djeca su uvježbavala tehniku vezanja vezica kroz predloške koje smo im izradili ali i vezivali su vezice jedni drugima. Igrali smo razne igre kao memory, složi i imenuj emociju. Modelirali smo izraze lica plastelinom, crtali ih u pijesku, likovno se izražavali.
Tristan: „Ponosan sam jer sam naučio čitati.“
Gabi: „Zabrinutost je kad se roditelji brinu da se nešto ne dogodi njihovoj djeci.“
Petar: “Čvor u trbuhu možeš osjećati kad se bojiš.“
Ema: „Ljuta sam kad me netko pobijedi u igricama.“
Marta: „Tjeskoba bi mogla biti kad ti je nešto teško.“
Pozdrav od djece i odgojiteljica starije vrtićke skupine „Pužeki“, DV ZVIREK, Stubičke Toplice.
U sklopu projekta Naša mala knjižnica u odgojno-obrazovnoj skupini Bubamare čitali smo slikovnicu “Na čičak”, autorice Evi Gerokoste.
Slikovnica nam je poslužila kao odličan poticaj za učenje vezanja vezica. Svako dijete izradilo je svoju cipelicu i ima prilike vježbati na njoj.
Osim ove, slikovnica se dotiče i teme emocija te raspetljavanja “čvorova u želucu” promjenom perspektive. Na tu temu djeca su crtala što vide i kako se osjećaju kada im je pogled podignut, tj spušten.
DV Ivane Brlić Mažuranić, Zagreb, Skupina Lavići, odgojiteljice Nikolina Prpić i Tatjana Škrlec
Priča "Na čičak" izazvala je snažan odgovor djece: lako su se poistovjetili sa dječakom i njegovim strahom. Potaknula ih je na promišljanje o vlastitim strahovima, što su sve dosada svladali i kako rastu. S obzirom da smo skupina s integriranim ranim učenjem engleskog jezika, nadovezali smo se na priču upravo sklopom Emotions. Potaknuti pričom djeca su ustrajno učila vezati cipele, a nastali su i likovni radovi i plakati. Djeca su donosila i slikovnice u kojima se na neki način spominju cipele, razveselile su nas odgojiteljice i nekima nama nepoznatim naslovima. Ipak, najpopularnije su bile "Maca papučarica" i "Pepeljuga", pa smo za njih izradili i zidne slikovnice koje stoje u našem čitateljskom kutiću.
DV Pahuljica - odgojna skupina Koralji, PO Supetarska draga
Nakon pročitane priče uslijedio je niz aktivnosti. Slikali su svoje omiljene cipele,na otiske svojih stopala su stavili vezice te učili vezati cipele. Razgovarali smo o tome kako svi imamo stopala različite veličine pa nosimo cipele različitih brojeva, te o postolaru, koji je njegov posao i koliko je važno njegovanje starih zanata koje nitko više ne želi raditi.Stoga smo ga i posjetili kako bi nas poučio kako se lijepe i popravljaju cipele, koji su sve alati potrebni jednom postolaru te nam je na kraju i pokazao kako se izrađuje kopija ključeva.Svakom je djetetu poklonio jedan privjesak i dva ključa koje cemo kasnije iskoristiti za nadolazeću knjigu "Gdje si pronašla moj ključ?". Djeca su napravila čizmice od pvc boca te ih ukrašavali tkaninama,samoljepljivim,šljokastim krugovima,leptirima..
Potaknuti knjigom razgovarali smo i o emocijama i koliko je važno izražavati svoje,ali i poštivati tuđe.Svoje najdublje emocije su nacrtali na dva srca od hamer papira.U srcu vezano u čvor bila je prikazana tužna emocija zbog gubitka voljenog ljubimca,fizički obračun sa starijom sestrom,miš koji se otrovao...a na srcu svezanom u mašnu prikazani su crteži sa sretnim emocijama- pomaganje drugima,grljenje. Djeca su se likovno izražavala izrađujući emotikone pomoću kartona, čupave žice, krep papira i flomastera te pomoću papirnatih tanjura, bojica i štapića. Poslušali su i dodatnu priču o emocijama " Kako je Srećko pronašao sreću" nakon koje smo razgovarali na koje sve načine osjećamo, kakve se emocije postoje, koji je prikladan način iskazivanja istih te koliko je važno izraziti svoje osjećaje i ne stiditi se istih posebno kada plaču jer svaka emocija je dobra emocija (plačem tjeramo tugu). Zaključili su da osjećaju cijelim tijelom te da prilikom iskazivanja treba paziti na svoju i tuđu sigurnost pa su tako nakon jutarnjeg dogovora radili vježbe smirivanja i opuštanja. Pomoću igre pantomime učili su raspoznati osjećaje mimikom lica. Nastao je i plakat "kako se danas osjećam? " te svakodnevno sami odabiru emotikon svog osjećanja te ga postavljaju pored svoje fotografije.
U skupini "Minići"(djeca u 3 i 4 godini života) pročitali smo slikovnicu "Na čičak" te smo razgovarali o emocijama, kako ih prepoznajemo, kako nam tijelo reagira kada nešto osjećamo te što možemo učiniti ako se osjećamo loše. Djeca su crtala svoje emocije i imenovali ih te smo se kroz slobodnu dječju dramatizaciju suočavali i sa emocijama koje nam stvaraju "čvor" u želucu. Ocrtali su svoje papuče te pokušali provlačiti vezice kroz napravljene rupice. Posao postolara im je bio nepoznat pa smo pogledali snimku o zanimanju postolar te izradili plakat na tu temu. Animirani film "Šegrt Hlapić" se također jako dobro uklopio u ovu temu zbog odličnih prikaza emocija na djeci prilagođen i zanimljiv način.
Skupina Ježići/Hedgehogs izabrala je slikovnicu Na čičak za prvu u provedbi ovogodišnjeg projekta. Prateći zadatke iz Kreativne knjižice uvježbavali su vezanje vezica, posjetili postolara u našem gradu te knjižnom junaku, lutki Josephine, izradili prave male cipelice. Prilažem nekoliko fotografija navedenih aktivnosti.
OŠ Plaški - PŠ Saborsko
Naša mala knjižnica: Na čičak
Četvrta radionica u okviru projekta za poticanje čitanja Naša mala knjižnica bila je posvećena slikovnici ''Na čičak'' grčke autorice Evi Gerikosta. Priča o dječaku koji još uvijek nije naučio vezati vezice na cipelama otvorila nam je vrata za razgovor o našim strahovima i osjećajima, ali i omogućila da u praktičnom dijelu, uz dizajniranje vlastitih cipelica na čičak, učenici koji još uvijek nisu svladali tu vještinu vježbaju vezanje vezica. Učenici su također rješavali zadatke u kreativnoj knjižnici, razgovarali o različitim vrstama obuće (imenovali ih te razgovarali u kojim prilikama ili u koje godišnje doba ih nosimo), ali i bogatili svoj rječnik riječima poput postolar (obućar), postola (cipela), vezice (žnjiravci, pertle) i dr. Projekt Naša mala knjižnica provodi se u prvim razredima matične i područne škole te u posebnom razrednom odjelu.
Maja Knežević Djak, školska knjižničarka
DV "Ježeva kućica" Beretinec
U starijoj skupini "Trčeki", slikovnica "Na čičak" je otvorila brojne teme koje smo mogli obraditi uz pomoć ove priče. Razgovarali smo o osjećajima, kako se osjećamo kad smo tužni, sretni, ljuti, iznenađeni... Te osjećaje smo prenijeli na papir i crtali kako se osjećamo. Riješavali smo radne knjige i zadatke, koji su nam bili vrlo zanimljivi. Dokumentarnim filmom upoznali smo se poslovima postolara koji u našim krajevima nestaju.
Najveći izazov bilo nam je vezanje cipela i vezica. Pokušali smo vezati vezice na patikama, te smo izradili svoja "stopala", koja nam ostaju u centru za vježbanje fine motorike. Aktivnosti smo zaokružili pokretnom igrom "Zamjene papuča", koje su uglavnom, na čičak.
Nakon čitanja slikovnice Na čičak, učenici su se zadržali u školskoj knjižnici, omiljenom prostoru naših učenika. Knjižnica, okružena šarenim i inspirativnim slikovnicama, stvorila je poticajno okruženje za rad i maštanje. Tijekom radionice, učenici su po skupinama izrađivali vlastite, drugačije naslovnice slikovnice Na čičak, potičući pritom kreativnost, suradnju i izražavanje doživljaja pročitanog teksta.
U drugoj radionici ih je inspirirao motiv čarobnih cipelica, koje su crtali prema vlastitim zamislima. Maštali su o čudesnim mjestima na koja bi ih takve cipelice mogle odvesti: u dvorce od oblaka, šume koje pjevaju, gradove od čokolade i još mnoge čudesne svjetove.
Osim likovnog izražavanja, učenici su se okušali i u ručnom radu, šivali su male papučice od filca. Ova aktivnost nije samo poticala njihovu kreativnost, već je ujedno bila izvrstan način za razvoj fine motorike prstiju i šake, preciznosti, strpljenja i koordinacije oko-ruka.
Radionice su bile dinamične, vesele i vrlo poticajne, a učenici su s veseljem sudjelovali u svim njezinim dijelovima, ostavljajući za sobom mnoštvo osmijeha, ideja i maštovitih radova koji sada krase prostor naše učionice.
U Dječjem vrtiću “Sunce” obrada slikovnice Na čičak te upoznavanje s geografskim, povijesnim te kulturnim posebnostima Grčke bila je prilika za usvajanje novih znanja, ali i mnogo zabave.
Aktivnosti kojima je bio cilj upoznati djecu s ovom iznimno zanimljivom zemljom započele su istraživanjem gdje se ista nalazi pri čemu su se djeca služila globusom, kartom Europe te povećalima. Uslijedilo je zajedničko gledanje videa o Grčkoj, a nakon toga i upoznavanje s njezinom zastavom te simbolikom iste. Djeca su potom sama nastojala izraditi zastavu Grčke ili ju obojiti. Odgojitelji su potom djecu putem videa upoznali s Partenonom kojega su onda zajednički od PNM-a i izradili. Također, izrađivali su i ćupove od kolaž papira u bojama Grčke, kao i uređivali vaze crtajući linije po njima. Svoja novousvojena znanja naposljetku su iskazali i izradom plakata o Grčkoj na kojemu su ispisivali grčku abecedu, kao i vlastita imena na grčkom jeziku, ali i prikazali poznate osobe podrijetlom iz Grčke te tradicionalnu grčku hranu. Aktivnosti su bile popraćene i glazbom te se, u odgojnim skupinama našeg vrtića koje sudjeluju u ovom projektu, zaplesao i sirtaki.
Baš kao i samo upoznavanje s Grčkom, tako je i tematiziranje slikovnice Na čičak proteklo s mnogo zanimljivih aktivnosti u kojima su djeca osnaživala različita razvojna područja, ali se pri tome i dobro zabavila. Glavna tema prilikom obrade slikovnice bile su emocije te su djeca tako govorila o svojim emocijama što je bila dobra prilika za poticanje prepoznavanja i imenovanja vlastitih, ali i tuđih emocija, kao i za razvijanja prikladnih načina nošenja s istima. S tim ciljem djeca su različitim likovnim tehnikama prikazivala različita emocionalna stanja, kao i sebe kao superjunaka. Igrala su se i učila o emocijama kroz primjenu “kutije osjećaja”. Također, učila su i vezati vezice pri čemu su si međusobno pomagali s ciljem ostvarivanja zajedničkog učenja i razvijanja tolerancije i razumijevanja. Svim navedenim aktivnostima osobito se nastojala potaknuti pozitivna slika o sebi.
Dječji vrtić Potočnica - područni odjel Stari Gradac
Mješovita odgojna skupina Žirafice uživala čitala je knjigu Na čičak, a kroz priču smo istraživali različite emocije te se upustili u razne aktivnosti koje su povezivale igru s učenjem.
Razgovarali smo o emocijama koje se javljaju kad nešto pokušavamo, a ne ide nam odmah
Igrali smo igru “kutija iznenađenja” – pogađali čija je čija obuća
Djeca su prala svoju obuću i brinula se o njoj
Otvorili smo trgovinu s obućom – prodavali, kupovali, dogovarali cijene i mijenjali uloge
Vježbali smo vezati pertle na različite načine i pomagali jedni drugima
Čitali smo i priču o žabcu koji pokušava naučiti vezati pertle
Crtali smo izraze lica u brašnu
Gledali se u ogledala i crtali svoje emocije
Slagali smo lica od papirnatih dijelova
Otiskivali obuću umočenom u temperu po velikom bijelom papiru i uspoređivali otiske
Djeca su izrađivala svoje cipele, koristeći kreativne boje i oblike
Igrali smo se istraživačkog poligona – tražili skrivene cipele i prolazili prepreke
Provlačili smo se kroz “mrežu prijateljstva” i učili kako zajedno sve ide lakše
Istraživali smo što se lijepi na čičak, a što ne – isprobavali i razvrstavali predmete
Nakon pročitane slikovnice "Na čičak" odlučili smo napraviti tenisice od kartona te pravilno uvući vezice i zavezati ih. Djeca su bila uporna i strpljiva u svladavanju novih vještina. Uz puno pokušaja i truda, veći broj djece je i uspio naučiti vezati vezice.
Istraživali smo koje vrste obuće prepoznajemo, otiskivali trag stopala, preslikavali svoje papuče koristeći razne likovne tehnike i materijale. Djeca su izrezivala i preklapala model štikle prema zadanom predlošku. Tom aktivnošću kod djece smo poticali preciznost, strpljivost i finu motoriku.
Koristeći čarobnu metodu pripovijedanja kamishibai, ispričali smo priču o vezivanju vezica "Stonoga Stanko", koju su djeca sa zanimanjem pratila.
U istraživačko- spoznajnom centru napravili smo različite načine otkopčavanja/zakopčavanja (čičak, patent, vezice, remeni, dugmići, drukeri...). Većina djece je komentirala da im je najlakši način zakopčavanja čičak, a najteži remeni i vezice. Nekolicina djece okušala se u šivanju dugmića. Prilikom šivanja bili su strpljivi, ustrajni i vrlo uspješni.
Sadržaj knjige "Na čičak" potaknuo nas je na razgovor o emocijama, nakon čega smo proveli niz aktivnosti na temu emocija. Povezivali smo emocije sa konkretnim situacijama, razgovarali smo da su sve emocije jednako važne i pokušavali smo se sjetiti koje nam situacije izazivaju "čvorove" u srcu i trbuhu.Na papirnatim srcu djeca su crtala situacije kada osjećaju čvor u trbuhu, odnosno situacije koje im izazivaju neugodu, stah, tugu..., a na drugom srcu situacije koje ih čine veselima, sretnima. Neke od situacija koje im izazivaju čvor u trbuhu su:
" Kada mi mama ne da da jedem slatkiše",
"Kada vani grmi",
"Kada sam sam doma, a frižider je prazan",
"Kada je pokvarena televizija",
"Kad mi netko ne da igračku koju želim"...
Situacije koje djecu čine sretnima su:
"Kada se ljuljam sa prijateljicom",
"Kada se mazim i grlim sa mamom prije spavanja"
"Kada prijateljice i ja trčimo po suncu i zabavno nam je",
"Kada igram nogomet i zabijem gol".
Djeca su izrađivala emocije od čepova, povezivala emocije i boje, te su u dramskom centru glumili lutkama različitih emocija.
Izrađivali smo i oslikavali svoju čizmu, kroz koju smo zatim provlačili vezice i vezivali mašnu. Većini djece je teže išlo unakrsno provlačenje vezice kroz rupice.
Za usvajanje predčitalačkih vještina izrađen je poticaj kojim su djeca rastavljala na slogove riječi dugme, cipele i vezice, a istovremeno usvajali domaće izraze tih riječi.
Na pitanje kako se zove osoba koja izrađuje i popravlja cipele, djeca nisu bila upoznata sa pojmom postolar. Uz poticajna pitanja jedna je djevojčica došla do zaključka da je to majstor za cipele. Kako bi proširili svoja znanja o postolaru, djeca su izradila plakat.
Mjerenjem svojih cipela ravnalom i uspoređivanjem veličina poticali smo kod djece predmatematičke vještine.
Prema motivima slikovnice snimili smo i film tehnikom stop-animacije, djeca su uživala. Možete ga pogledati na You Tube, ovdje je link: https://youtu.be/Sz6mYFMx15Q
Dv "Izvor", Zagreb, "Suncokreti", slikovnica "Na čičak"
Slikovnica "Na čičak" pružila je djeci predškolske dobi priliku da se upoznaju s raznim emocijama kroz priče bliske njihovom svakodnevnom iskustvu. Djeca u vrtiću, često suočena s osjećajima poput radosti, tuge, ljutnje ili straha, kroz ovu su slikovnicu naučila prepoznavati, razumjeti i izražavati emocije na zdrav način. Jednostavan jezik i interaktivne ilustracije omogućili su im poistovjećivanje s likovima, što je potaknulo osjećaj razumijevanja i empatije.
Djeca su slikovnicu doživjela kao zabavnu i korisnu, komentirajući kako su likovi slični njima ili njihovim prijateljima. Zanimljivo je da ih je priča potaknula na praktične aktivnosti – primjerice, istraživanje vezanja cipela. Djeca su, nakon čitanja, izrazila želju da nauče vezati cipele te su u suradnji s odgojiteljima izradila model cipele od kartona s provučenom vezicom. Uz pomoć prijatelja ili odgojitelja, iskušavala su razne tehnike vezanja, razvijajući ne samo motoričke vještine, već i osjećaj samostalnosti i timskog rada.
Ova aktivnost pokazala je kako slikovnica, osim što potiče emocionalni razvoj, može otvoriti vrata i učenju novih praktičnih vještina kroz igru. Dodavanjem aktivnosti poput crtanja ili razgovora o osjećajima te malih ceremonija za postignuća, poput dodjele diploma za uspješno vezanje cipela, može se dodatno obogatiti dječje iskustvo i učiniti ga nezaboravnim.
Skupina "Suncokreti" i odgojiteljice Terezija Zakarić i Željka Kovačević Kruljac
U dječjem vrtiću Gardelin, Pakoštane male Pčelice izrađivali su teglu briga i teglicu ljubavi. Djeca su u teglicu briga nacrtali i ubacili sve ono što ih brine i muči baš kao našeg junaka iz slikovnice Na čičak. Ostatak tjedna, u suradnji s roditeljima, vježbali su vezanje vezica. U teglicu ljubavi djeca su dodala sve ono što vole, što ih opušta i što ih tješi.
© 2025 NMK
Powered by Ibis grafika