Što čitamo o čitanju?

Polica - knjige - Ibis-grafika - Pričozemska

Autorica NMKolumne:
Danijela Varga
stručna suradnica
odgojiteljica

„Jednog sam dana pročitao knjigu i cijeli mi se život promijenio.”

Orhan Pamuk

Pričozemska – prva dječja knjižara u Zagrebu

Posljednjih godina često čitamo o važnosti čitanja i poticanja čitanja među djecom. Pokreću se brojne inicijative, formiraju projekti, osmišljavaju razne aktivnosti koje počinju knjigom. Pojmovi „rano čitanje“ i „poticanje čitanja“ često se spominju u medijima i televizijskom programu, a najviše se naglašavaju riječi važnost i dobrobit. No, koje su to brojne dobrobiti čitanja u ranoj dobi koje  podrazumijevamo kada govorimo o poticanju čitanja? Što knjiga donosi djetetu? Koje uloge preuzima? I zašto će užitak biti najvažnija riječ u ovom tekstu?

Samo čitanje je iznimno ugodan način provođenja vremena – sami odabiremo što, kada i kako ćemo čitati. Kad uronimo u zanimljivu knjigu, krećemo na putovanje vremenom i prostorom bez napuštanja sobe ili udobne sofe. Zašto djeci ne bismo pružili priliku za isti doživljaj?

OŠ Hugo Badalić, Slavonski Brod

OŠ Huga Badalića, Slavonski Brod:

zajedničko rješavanje kreativnih zadataka nakon čitanja knjge iz projekta Naša mala knjižnica

Slikovnica je prva knjiga s kojom se dijete susreće. Koristi je kao predmet za manipuliranje koji drži objema rukama. Služi kao dio istraživačke igre osjetilom mirisa, okusa, dodira i vida. No, kako dijete raste, tako se i razumijevanje slikovnice  kontekstualno proširuje. Dijete razumije da se knjiga može otvoriti, baciti ili pregledavati.

Iako isprva služi kao predmet za fizičko rukovanje i pokretanje fine motorike šake i prstiju, slikovnica ubrzo preuzima ulogu medija – dijete je počinje „čitati“. To se čitanje odnosi na prepoznavanje onoga što je djetetu poznato, imenovanje predmeta i životinja te okretanje stranica redom. Zajedno s djetetom odrasta i slikovnica, a dijete je počinje čitati s razumijevanjem. Tada govorimo o odgojno-obrazovno ulozi slikovnice koja djetetu predstavlja razne problemske situacije te potiče dijete na djelovanje sukladno svojoj dobi.

Ilustracije u slikovnicama od iznimne su važnosti u fazi samostalnog čitanja – dijete čita ono što vidi, stoga je upravo ta vizualna komunikacija između slikovnice i djeteta najvažnija za razumijevanje sadržaja. U toj fazi čitanja tekst je dio ilustracije i djeca mu ne pridaju veliku važnost – sam tekst najčešće čitaju odrasli. Važno je pritom napomenuti i da načini čitanja na glas uvelike utječu na stvaranje čitalačkog doživljaja i kod djece i kod odraslih.

Ipak, čitanje nije samo zabavna aktivnost, već ima brojne pozitivne učinke na dječji razvoj.  Kada je dijete izloženo aktivnostima čitanja, aktivira se cijeli mozak, što pomaže razvoju kognitivnih sposobnosti, pamćenja, kreativnosti, empatije, sposobnosti rješavanja problema i povećavanju sposobnosti koncentracije.

Iako je proširivanje rječnika jedna od najistaknutijih dobrobiti, važno je navesti i razvoj pravogovora te usvajanje složenih rečeničnih konstrukcija kao važne posljedice izloženosti dječjoj knjizi. No, osim navedenih funkcionalnih dobrobiti, potrebno je spomenuti i pojavu užitka prilikom čitanja. Dijete tada stvara pozitivnu emocionalnu vezu s knjigom, a interes i želja za čitanjem rastu. Maštanje i promišljanje o mislima i osjećajima koji se javljaju tijekom čitanja omogućuju da dijete sâmo zamišlja priče, događaje i likove, a zatim i da se kreativno izražava. Razvija se kreativnost i sposobnost izražavanja različitim medijima – slikanjem, pokretom, riječima, glazbom.

Čitanje potiče aktivnost, kreativnost i empatiju prema drugima, te pomaže djetetu, ali i odraslima da se bolje nose sa svakodnevnim izazovima. Ponekad je i petnaestak minuta čitanja dovoljno za otpuštanje stresa i napetosti, što pridonosi terapeutskom učinku ove vrlo cjelovite aktivnosti.

OŠ Trpinja

OŠ Trpinja:

međuvršnjačko čitanje na glas učenika-sudionika projekta Naša mala knjižnica

Čitanje je poput otvaranja vrata u nove svjetove i iskustva koja inače ne bismo imali priliku doživjeti. Ono nam pruža priliku za bijeg od svakodnevnog stresa i ispunjava naše živote maštom, emocijama i novim saznanjima. Podjednako je važno za sve uzraste u svakom životnom razdoblju – hrani naše potrebe za avanturom i odmakom od stvarnosti, a istovremeno nas usrećuje i inspirira da se povežemo s drugim ljudima i kulturama, da se upustimo u nove avanture i osjećaje te da otkrijemo čudesan svijet koji nas okružuje.

U konačnici, čitanje je podsjetnik da u životu ima mnogo toga što možemo istražiti i doživjeti, a sve je to moguće činiti iz udobnosti vlastitog naslonjača, sa šalicom toplog čaja i dobrom knjigom u ruci.