Poticanje svijesti o svijetu oko nas

Autorice NMKolumne:

Vida Kos i Ivana Zovko Siročić
odgojiteljice

Dječji vrtić Tintilinić
Sveti Ivan Zelina

Dječji vrtić “Tintilinić” je odgojno-obrazovna ustanova za djecu vrtićke i predškolske dobi. U projektu Naša mala knjižnica sudjelujemo već nekoliko godina te iz godine u godinu proširujemo aktivnosti koje provodimo u sklopu projektnog rada. Odlučili smo podijeliti svoja iskustva stečena tijekom rada na slikovnici “Zvuk”.

Promišljanjem o okruženju u kojem se nalazimo, pokušali smo djeci osvjestiti zvukove na nov način te im slikovnicu predstaviti kao način spoznavanja zvukova koji nas okružuju. Razvoj slušne percepcije, osobito za zvukove svakodnevno prisutne u dječjem okruženju, razvoj senzibiliteta za ritam, te pojačano glazbeno obrazovanje djece odredili smo kao osnovne ciljeve aktivnosti koje ćemo uz slikovnicu provoditi.

Rad na slikovnici započeli smo upoznavanjem s državom iz koje dolaze autorica i illustrator, njenim obilježjima i specifičnostima. Izradili smo plakat i bavili se prvom stranicom zadataka u Kreativnoj knjižici. Nakon čitanja slikovnice djeca su na trenutak zatvorila oči i slušala zvukove oko sebe. Svako je dijete objasnilo što je čulo, a uz prepoznavanje smo pokušali i imenovati zapažene zvukove. Bilo je tu odgovora poput sportskih auta, kada netko kaže “volim te”, te zvuka kiše dok pada. Također smo spomenuli i zvukove koji im izazivaju osjećaj straha poput grmljavine, te ako je nešto jako glasno. Nakon toga, reprodukcijom zvuka na Bluetooth zvučniku djeca su nastojala prepoznati glasanje raznih životinja i zvukove prometnih sredstava.

Polazišna točka aktivnosti, nakon samog čitanja slikovnice “Zvuk”, bila je poticanje svjesnosti na ono što se nalazi oko nas putem slušne percepcije. Šetnjama šumom vizualno je zapaženo mnogo detalja, no oslanjajući se na sluh, primjećeni su detalji koji nisu bili vidljivi. Lišće je opaženo tek dok je zašuškalo pod nogama, ptičice nisu vizualno bile primijećene, samo se čuo njihov pjev. Dječji interes bio je izraženiji nakon ponuđenih poticaja za samostalnu izradu glazbenih instrumenata, što je rezultiralo nastankom glazbenog centra obogaćenog Orffovim instrumentarijem.  Svakodnevno, pružanjem mogućnosti za slobodne aktivnosti, vidljiv je kontinuitet dječjeg interesa za navedeni centar, kao i slikovnicu koja je djeci dostupna u centru Naše male knjižnice.

Postepeno smo svakodnevno nadopunjavali naš glazbeni centar počevši sa udaraljkama, zvečkama, trianglima, električnim klavijaturama, koje su već bile postojeće u našoj sobi.  Neke smo instrumente i izradili poput drvenog i vodenog ksilofona, pri čemu su djeca samostalno punila čašice vodom osluškujući pritom zvuk u usporedbi sa metalnim ksilofonom. Zaključak je bio da je čašice potrebno napuniti vodom postepeno, od najmanje količine prema najvećoj. Prilikom izrade drvenog ksilofona bilo je potrebno obratiti pažnju na veličinu drvenih daščica, te ih pravilnim redoslijedom pričvrstiti za konstrukciju. Također je izrađen i tamburin od reciklirajućih materijala.

Likovna aktivnost provedena je kao rezultat aktivnosti aktivnog slušanja zvuka kiše. Djeci nije imenovan zadani zvuk, već je bio zadan zadatak da naslikaju ono što čuju. Uglavnom su sva djeca naslikala kišu, a na ponekom radu je uočena i grmljavina koja se povremeno pojavila u puštenoj audio snimci. Kontekstualnim proširivanjem odgojno-obrazovnih tema ostvarili smo i suradnju s roditeljima. U goste nam je došao roditelj Danijel Jurić, koji je ujedno i glazbenik. “Uštimao” nam je gitaru, te smo zajedno otpjevali pjesmicu ” Kad si sretan”. U kontaktnom krugu ostvarene su aktivnosti u kojima je bila potrebna usmjerena pažnja i koncentracija poput ponavljanja zadanog ritma, dječje joge, prepoznavanja zvukova zatvorenih očiju…

Naravno, ostvareni su i svi zadaci iz radnih listova NMK, a najzanimljiviji je bio izrada telefona od čaša i špage. Djeca ga još uvijek koriste u svakodnevnim slobodnim aktivnostima, što nas veseli i motivira za nove igre i aktivnosti!

...pročitajte još: